bio + contact

Melanie van Dijk (42), Amsterdam

Afgestudeerd in 1998 aan de Willem de Kooning Academie, richting Mixed Media. Inmiddels 20 jaar werkzaam als ontwerper voor grote merken en bedrijven als IKEA, Philips en Bol. Vakgebieden: UI/UX design, interactie ontwerp, merk identiteit. Alles digitaal en altijd voor het internet. Ondernemend type, gericht op vernieuwing en samenwerking.

Rotterdam 1995-1998

1995 – Oprichting underground tijdschrift Quest

1996 – Redactie house tijdschrift Out Soon

1997 – Winnaar KIO prijs – plaatsing beeldhouwwerk in Rotterdam

1998 – Afgestudeerd aan WDKA, richting Mixed Media. Eerste autonome kunst student die ‘iets doet met het internet’.

1998 – Expositie ‘Art infiltrates daily life’ in Showroom voor Media and Moving Art MAMA

Londen 1998-2001

Na een autonome kunststudie in Rotterdam begonnen als webdesigner in Londen eind jaren 90. We waren toen met een handjevol mensen bezig dit nieuwe vakgebied vorm te geven. A-merken stelden grote budgetten beschikbaar om zichzelf – vaak voor het eerst – online een presence te geven.

Creative web design voor o.m. MTV, Sony, Becks, DHL, Schweppes en BritishTelecom.

Amsterdam 2001-2005 

De internet bubble was inmiddels gebarsten en ook de muziekindustrie begon het moeilijk te krijgen. Veel bedrijven gingen failliet. Voor verschillende web, en online advertising bureaus gewerkt in Amsterdam. Naast websites ook merk identiteiten en online reclame uitingen gaan ontwerpen.

Online reclame voor EasyJet, Monsterboard, Microsoft

Merk uitingen voor SBS6, Bolletje en Kwekkeboom

Websites voor Dixons, RDW en Wehkamp

Redactie Amsterdams magazine LFTFLD

Amsterdam 2006-2007

Werkzaam als Art Director in de online reclame wereld. Voor grote merken campagnes ontwikkeld en websites ontworpen. Veel geleerd over concepting, storytelling en branding.

Klanten onder meer McDonald’s, NS, Rabobank, KLM, Intratuin, OV-Chipkaart, Philips

2006 – Publieksprijs ‘Beste website’ Intratuin

Amsterdam 2007-2012

Aan de slag als freelancer, ingehuurd door web-en reclamebureaus of direct voor eigen klanten als TNS en Deloitte. Langzaamaan ging ik me ook richten op interactie design. Hoe kunnen interfaces van applicaties gebruiksvriendelijker en waar mogelijk leuker? Veel samengewerkt met programmeurs en zelfstandig applicaties ontwikkeld.

2008 – Interview Parool en photoshoot met Jan van Breda voor een artikel over de eerste laptop nomaden van Amsterdam.

2007 – 2010 – zelfstandig een zeer succesvolle PowerPoint add-in ontwikkeld voor TNS Global. Werknemers maken hiermee in een handomdraai huisstijl conforme presentaties. Wordt uitgerold in 70 landen.

Greep uit projecten 2007 – 2012

Online reclame campagnes voor onder meer Heineken, T-Mobile, Campina, Cup-a-Soup en De Bijenkorf

Website design voor onder meer KPN, Rabobank/Interpolis, Meulenhoff/Boekerij

UI design voor Mediq, KPN Connect, Essilor

Logo and icon design for Deli XL, Knab, VNG, KLM en Vereniging Eigen Huis

Amsterdam/Utrecht 2013-2017

De markt was inmiddels veranderd van bureau-naar klantzijde. Grote bedrijven richtten in-house teams in om complexe, op service en conversie gerichte websites door te ontwikkelen. Het Agile werken deed zijn intrede, en ik begon te werken op locatie als UI/UX designer in multidisciplinaire teams voor bedrijven als Wegener, Transavia en bol.com. Responsive design was de standaard geworden.

2013 – 2014 User Intelligence (UI design, icon design, interactie ontwerp)

2014 – Sanoma (interaction and visual design responsive flash sales site)

2014 -Wegener Innovation Lab (visual design in scrum team, online styleguide)

2015 – IKEA (UX assessment mobile site, visual design)

2015 – Transavia (visual design in scrum team, online styleguide)

2015 – 2017 bol.com (visual design, UX)

2017 – zelflerende studieadvies module voor NCOI (UX lead, contentstrategie) opleiding.nl

2017 – visual design presentation global marketing launch Friso’s Childhood Memorybox voor FrieslandCampina

In 2014 werd ik gegrepen door het onderwerp klimaatverandering, en wilde ik dit ingewikkelde verhaal proberen te vatten in makkelijk te begrijpen en feitelijke visuals. Met dit voor ogen, ben ik master classes gaan volgen in Infographic Design en Data Visualisatie, onder meer bij The Guardian in Londen. Nog altijd lijkt het mij de moeite waard dit verhaal een volgend hoofdstuk te kunnen geven waarbij ook de oplossingen voor dit wereldwijde probleem inzichtelijk worden gemaakt. Ik geloof dat design een brug kan zijn vormen tussen wetenschap en het grote publiek, door te informeren en te inspireren. 

Connect

Connect en meer info: nl.linkedin.com/in/melanievandijk

UI/UX portfolio: behance.net/melanievandijk 

Email: melanievandijk@me.com

Contact form